Kiropraktiikka ja alaselkäkivut

Kiropraktikot tunnetaan siitä varsinkin että he saavat nopeasti tuloksia aikaiseksi akuutissa tai pitkittyneessä alaselkäkivussa. Mutta ihmiset myös ajattelevat tosi usein että kiropraktiikalla hoidetaan vain selkäkipuisia mikä on todella kaukana totuudesta. Manuaalinen terapia mihin myös kiropraktiikka luetaan on hyvin tehokasta ja se suoritetaan yleensä käsillä. Kiropraktiikan tehokkuudesta on monta laadukasta tutkimusta miten se vaikuttaa alaselkä kipuisilla.

Alaselkäkipu on hyvin yleinen ongelma nyky-yhteiskunnassa

Alaselkäkipu on yksi yleisimmistä ongelmista minkä takia hakeudutaan kiropraktikolle tai lääkärille. Se on hyvin yleinen vaiva ja se koskettaa lähes jokaista meitä jossain vaiheessa elämänkaarta. Se on iso taakka yksilölle ja yhteiskunnalle ja se maksaa vuosittain miljoonia yhteiskunnalle ja työnantajille.

Miksi kiropraktikolle alaselkäkivun takia?

Kiropraktiikalla on katsottu olevan eniten vaikutuksia alaselkä kivusta kärsiville jos verrataan esimerkiksi särkylääkkeisiin tai fysioterapiaan. On paljon tutkimus ja kliinistä näyttöä siitä että kiropraktiikka toimii parhaiten.

Kiropraktikko on erikoistunut selkärangan toimintahäiriöiden hoitamiseen ja hermoston ja tuki-ja liikuntaelin vaivoihin. Kiropraktiikassa pyritään aina löytämään syy miksi kipuilua esiintyy ja hoitaa nimenomaan syytä eikä vain oireita kuten esimerkiksi lääkkeillä pyritään.

Kiropraktikko pyrkii niin sanotusti parantamaan aivojen ja kehon välistä yhteyttä jotta keskushermosto toimisi parhaalla mahdollisella tavalla. Kiropraktikko luo myös hyviä olosuhteita keholle jotta se pystyisi parantamaan itse itseään.
Kiropraktikolla on käytössään hyvin erilaisia tekniikoita työkalupakissaan enimmäkseen käsillä suoritettavia tekniikoita joita hän käyttää tilanteesta riippuen.

Jos verrataan vaikka kahta kiropraktikkoa keskenään niin heidän tekniikkansa voivat olla hyvinkin erilaisia ja heidän lähetymistapansa myös täysin erilaisia. Ei siis ole yhtä ja oikeaa tekniikkaa tai lähestymistapaa.
Tekniikat voivat olla nopeasti suoritettuja jolloin nivelpussista voi kuulua naksahtava ääni tai sitten mobilisoivia tekniikoita joista ei kuulu ääniä. Tekniikoita on muutama sata joten varmasti jokaiselle löytyy sopiva. Tekniikat joita kiropraktikot käyttävät ovat hyvin tarkkoja ja siksi ne ovatkin niin tehokkaita.

Alaselkäkivun syyt

Syitä on varmasti monia jotka aiheuttavat alaselkäkipuja. Nyky-yhteiskunnassa meiltä vaaditaan paljon enemmän kuin ennen, meillä on koko ajan kiire ja istumme todella paljon nuorista iäkkäisiin. Istumisesta onkin jo sanottu että se on kuin sokeria hampaille hampaille.

Se on todella iso ongelma yhteiskunnassa. Emme ehdi pitämään itsestämme huolta liikunnallisesti tai sitten pitämään huolta ruokavaliosta. Myös huonot työasennot ovat yksi tekijöistä jotka aiheuttavat ihmisille ongelmia selkään. Staattiset ja monotoniset työt voivat myös aiheuttaa selälle ongelmia.

Tietysti myös traumat kuten liukastumiset, kaatumiset ja autokolarit voivat aiheuttaa alaselkäkipuilua.  Mikä on todella huolestuttavaa on se että yhä nuoremmat ihmiset kärsivät alaselkä ongelmista. On jopa todettu joissakin tutkimuksissa kulumamuutoksia noin 20 vuotiailla ihmisillä.

Kokemukseni mukaan syyt ovat useasti monivyyhtisiä eikä aina voida sanoa varmaksi kivu aiheuttajaa tai ongelmaa.  Eli alaselkäkipuihin vaikuttavat sekä fyysiset, henkiset ja kemialliset asiat.

Oireet ystäviä vai vihollisia?

Oire on aina merkki siitä että kehossa jokin ei toimi. Aivot ja selkäydin kontrolloivat kaikkia toimintojamme kehossa jotka lähettävät viestiä keholle jonkinlaisena oireena.

Ihmiset näkevät usein että oire on heidän vihollisensa mutta tosiasiassa se onkin meidän ystävämme. Oire kertoo meille että jotain pitäisi tehdä koska kipuilua esiintyy.

Kipuiluahan meillä kaikilla esiintyy kehossa silloin tällöin eikä kaikkia oireita pystytä selittämään.

Jos sinulla iskee alaselkä vaivoja siis niin kannattaa reippaasti kääntyä asiantuntevalle kiropraktikolle mahdollisimman pian koska silloin ongelmat eivät pitkity tai hankaloidu ja lopputuloksetkin ovat parempia.