Kiropraktikko voi hoitaa iskiasta

Kiropraktiikka ja iskias

Iskias on hyvin tavanomainen vaiva jonka takia hakeudutaan kiropraktikon vastaanotolle. Kiropraktiikalla saadaan hyviä tuloksia aikaiseksi iskias vaivassa.
Iskias on hyvin yleinen vaiva joka iskee sekä naisiin että miehiin 20-40 vuoden ikähaarukassa.

Iskias hermo on meidän kehon paksuin ja suurin hermo. Se lähtee alaselästä kahdesta eri nikamanvälistä ja se menee meidän varpaisiin saakka.

Reidessä se rupeaa haarautumaan eri hermoihin. Todellinen iskias on sitä että välilevyn massa painaa iskias hermon hermojuurta ja tällöin jalassa voi tuntua puutumista, pistelyä, muurahaisia tai jopa voimattomuutta. Mutta joskus myös iskias hermo voi oireilla vain epäsäännöllisesti jos jossakin nikamassa on esimerkiksi toimintahäiriötä. Myös takapuolen lihaksistosta voi tulla iskias tyyppistä oireilua mutta se ei ole todellista iskiasta.

Aika usein ihmiset sekoittavat iskiaksen ja he he nimittävätkin alaselkä kipua esimerkiksi ja jalkaan heijastuvaa kipua iskiakseksi.

Iskiaksen syyt

Syitä voi olla monia jotka ärsyttävät iskias hermoa. Syynä voi olla traumat esimerkiksi autokolarit, kaatumiset, putoamiset, huolimattomat nostot urheiluvammat esimerkiksi. Syynä voi olla myös huonot työasennot tai istutaan pitkään eikä liikuta tarpeeksi.

Iskiaksen hoito kiropraktikolla

Kiropraktikko analysoi ensimmäisellä käynnillä ja tekee tarvittavat havainnoinnit, testit onko kyseessä iskias vai ei.

Todellinen iskias voidaan todeta magneettikuvauksella tai sitten kliinisesti mitattuna mutta testit ei välttämättä kerro koko totuutta.

Esimerkiksi välilevyn pullistumasta johtuva iskias ongelma ei välttämättä oireile klassisesti jalkaan heijastuvana oireena. Ongelma voi olla piilevänä pitkään ilman oireita kuten niin monet muutkin ongelmat tai sairaudet.

Kiropraktikko voi käyttää erilaisia tekniikoita iskiaksen hoidossa. Kiropraktinen hoito on äärimmäisen turvallista iskias ongelmissa ja usein pystytään myös välttämään selkäoperaatio mihin tietysti kiropraktiikalla tähdätään myös.
Kiropraktikon tehtävä on pistää lisää liikettä selkärankaan, buustaamaan hermostoa ja lihaksistoa jotta paraneminen nopeutuisi kehossa.

Kannattaakin siis ensiksi tulla kiropraktikolle joka osaa analysoida onko kyseessä todellinen iskias vai ei.